19-PCBWEK-12-ArchU
Studenci otrzymują systematyczne omówienie najważniejszych zdobyczy cywilizacyjnych neolitu na obszarze Bliskiego Wschodu oraz krytyczną ocenę ich znaczenia i wpływu na kształtowanie się rozwoju tych obszarów w kolejnych okresach. W szczególności zaprezentowane zostaną zdobycze cywilizacyjne neolitu w zakresie gospodarki, organizacji społecznej, systemu wierzeń, geografii społecznej oraz architektury i organizacji przestrzeni, technologii, wymiany i handlu dalekosiężnego oraz eksploatacji szeregu ważnych złóż surowców naturalnych. Cele zajęć dotyczą także rozpoznania mechanizmów ewolucji społeczno- kulturowej społeczności Bliskiego Wschodu i Europy poczynając od okresu neolitu preceramicznego, tzw. „Rewolucji Symboli” poprzez neolit ceramiczny a kończąc na rozwiniętych społecznościach „proto-miast” epoki brązu Anatolii.
- Nauczyciel: Patrycja Filipowicz
Zajęcia w formie wykładu dla studentów II stopnia.
Celem zajęć jest przybliżenie kultur schyłku epoki brązu i początków epoki żelaza na obszarze Pogranicza biokulturowego Wschodu i Zachodu Europy. Znaczącą ich część poświęcona jest archeologicznej identyfikacji ludności zasiedlającej strefę pontyjską, ze szczególnym uwzględnieniem znany z przekazów historycznych Kimmerów i Scytów.
- Nauczyciel: Marcin Ignaczak
Zajęcia kursowe dla specjalności Archeologia Pradziejową i Średniowieczna studiów I stopnia. Odbywają się w formie poszerzonego konwersatorium i mają na celu uzupełnienie treści oferowanych w ramach tradycyjnych spotkań w czasie rzeczywistym.
W trakcie zajęć prezentowane są kluczowe kwestie związane z osadnictwem kultur pól popielnicowych w szerokim europejskim kontekście.
- Nauczyciel: Marcin Ignaczak
Zajęcia mają za zadanie przedstawić różne aspekty pracy w charakterze muzealnika oraz przedstawić możliwe inne poziomy aktywności absolwenta studiów archeologii.
W programie referowane są: 1. muzealnictwo w aspekcie prawnym i praktycznym (koncepcja muzeum „wczoraj” i „dziś”; historia muzealnictwa; funkcjonowanie muzeum w społeczeństwie); 2. konserwatorstwo (aspekty prawne i ich wpływ na praktykę archeologiczną; w tym także badania ratownicze); 3. sposoby finansowania nauki w Polsce (w tym m.in. zasady zdobywania funduszy w ramach ministerialnych projektów badawczych oraz ze źródeł komercyjnych); 4. fundusze unijne a archeologia (sposoby pozyskiwania środków unijnych, w ramach ćwiczeń szczegółowa prezentacja programu „Erasmus+"); 5. zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych; 6. „archeologia w służbie społeczeństwu” - m.in. sposoby funkcjonowania archeologii w obliczu konfliktów zbrojnych (realizacja także poprzez spotkania z zaproszonymi gośćmi); 7. prawo autorskie - podstawy; 8. etyka w archeologii – prezentacja istniejących kodeksów etycznych (aspekt ich funkcjonowania w ramach standardów europejskich). Dyskusja nad problemami etycznymi archeologii w Polsce (na podstawie istniejącego projektu Komitetu Nauk Pra- i Protohistorycznych Wydziału I PAN).
- Nauczyciel: Marcin Ignaczak