Kod USOS: 09-PNJAwr-15
Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu.
Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania
rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika
(coherence), kompletność.
Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez
porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i
przez opis / analizę procesu.
Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia
logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji.
Pisanie i poprawa min. 5-6 (kilkuzdaniowych) streszczeń do tekstów
współczesnych o tematyce ogólnej o długości 100-210 słów.
- Nauczyciel: Klaudia Borkiewicz