15-PPEDDN-CZI-NA-12 - wykład w semestrze zimowym 2 ECTS

15-PPEDDN-CZI-NA-22 - konwersatorium w semestrze letnim 1 ECTS

Celem zajęć jest 

  • scharakteryzowanie  rzeczywistości szkolnej przez pryzmat różnych zjawisk społeczno-kulturowych (wychowanie, edukacja, socjalizacja, enkulturacja, rozwój);
  • omówienie funkcji współczesnej szkoły i różnych wariantów praktyki szkolnej wynikających z określonych koncepcji pedagogicznych (podejść tradycyjnych i alternatywnych);
  • omówienie ukrytego programu szkoły: przejawy, znaczenie, skutki;
  • zapoznanie studentów ze zjawiskiem wychowania i jego specyfiką w warunkach szkolnych oraz rolą nauczyciela;
  • wzbudzanie namysłu nad założeniami aksjologicznymi, filozoficznymi, antropologicznymi wychowania i szkolną praktyką procesu wychowania;
  • zapoznanie z wiedzą na temat istoty, rodzajów i procedur diagnozowania i ewaluacji w kontekście instytucjonalnym (jakości pracy nauczyciela, szkoły oraz systemu oświatowego);
  • zapoznanie studenta z różnymi rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych i uświadomienie wagi trafnej diagnozy, doboru metod pracy oraz działań na rzecz integracji wszystkich członków zespołu klasowego dla optymalnego rozwoju ucznia z SPE, w tym także ucznia zdolnego.