Główne cele kursu to (i) przekazać studentom wiedzę z zakresu składni języka angielskiego, w tym odnośnie budowy struktury frazowej, zasad tworzenia zdań, procesów derywacyjnych oraz roli informacji leksykalnej w budowie struktur; przy zastosowaniu opisu opartego o współczesne modele gramatyki generatywnej, (ii) rozwinąć u studentów zdolności analityczne i syntetyczne potrzebne do opisu struktur składniowych oraz zapoznać ich z podstawową terminologią służącą takiemu opisowi,  oraz (iii) rozwinąć u studentów umiejętność empirycznej weryfikacji propozycji teoretycznych, wraz z umiejętnością analizy komparatywnej różnych języków. Kurs obejmuje 30 godzin wykładów. Stosowane metody uczenia to wykłady z użyciem prezentacji wizualnej oraz konwersatoria z ćwiczeniami przy użyciu materiałów drukowanych. Metody oceny to: egzamin pisemny na końcu kursu obejmujący materiał z wykładów oraz kwizy przeprowadzane w trakcie ćwiczeń sprawdzające opanowanie wiedzy z zadanej lektury oraz znajomość ostatnio omawianego materiału (ćwiczenia), a także rozwiązywanie zadań w trakcie konwersatorium. Pytania egzaminacyjne mają dwie formy: (i) pytania zamknięte wymagające prawidłowego wyboru odpowiedzi, uzupełnienia lub dopasowania definicji, zastosowania odpowiedniej terminologii lub określenie prawdziwości twierdzeń, oraz pytania otwarte, wymagające odpowiedzi opisowej lub przeprowadzenia analizy zdania lub frazy.