Celem zajęć o charakterze teoretycznym i analitycznym jest próba przeglądu i syntezy wiedzy na temat młodzieży jako przedmiotu badań pedagogicznych (młodzież w centrum pedagogiki) oraz jako podmiotu prospektywnych zmian( młodzież w centrum zmiany społecznej), a także przekazanie wiedzy o źródłach i miejscu pedagogiki młodzieży w obszarze nauk społecznych.

Celem zajęć jest ponadto wykorzystanie i integrowanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizy złożonych socjopedagogicznych problemów okresu adolescencji.

Celem zajęć jest również przekazanie informacji na temat zjawisk związanych z rozwojem kultury młodzieżowej oraz wiedzy o młodzieży jako uczestnikach działalności edukacyjnej, edukacyjno-zawodowej, wychowawczej, kulturalnej oraz pomocowej.

Celem zajęć jest ponadto ukazanie młodzieży w różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także przekazanie wiedzy o społeczno-kulturowych uwarunkowaniach procesu kształtowania tożsamości młodzieży.